2011. május 17., kedd

Bábozódik a Mecynorrhina ugandensis

Március 15-én határoztam el, hogy átvizsgálom az egyetlen Mecynorrhina ugandensis üvegét. Nagy örömömre hosszú várakozás után megérett arra, hogy bábbölcsőt építsen magának és belevágjon a bogárrá válás utolsó szakaszába. Mivel nem az üvegfalához építette a tákolmányát, így kénytelen voltam némi zaklatásnak kitenni, annak érdekében, hogy én is tanuja lehessek ennek az eseménynek.
A méretes bölcső jó fél tenyérnyi volt:

Először is egy kis kémlelőnyílást készítettem a falára:

Majd egy ötliteres befőttesüveg aljára helyeztem, így biztosítva a nagy mennyiségű szubsztrátot, mely remélhetőleg állandó körülményeket fog tartani számára:

A bölcsőt agyagos földdel szórtam körbe, és a lehetőségekhez mérten az üveghez tapasztottam:

Szerencsére a lárva még aktív volt, és az üveghez való tapasztást ő is elvégezte. Ez kritikus, hogy az atkák ne tudjanak behatolni a kamrába, amíg a báb tehetetlenül ücsörög ott.
Végső lépésként feltöltöttem az üveget a lárva korábbi táptalajával, majd sűrűn kilyuggatott tetőt csavartam rá:

A végeredmény: a kíváncsiságot némiképp kielégítő megfigyelést biztosító "ablak" a bogárra:


Azóta a lárva átvedlett bábbá:

Remélem őt már bogárként is megcsodálhatom majd. 
(A pajtiját sajnos megette, így utólag már tudom, hogy ezt a fajt nem jó ötlet együtt tartani.)

Mesterséges bábbölcső esetében is lehetőségünk van a bogár szemmel tartására, de remélhetőleg ez is beválik

Mesterséges bábbölcső készítése oázisból: video 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése